Komunikacija

AZTN na svojoj mrežnoj stranici objavljuje odluke, mišljenja, godišnja izvješća o radu, programe rada, sektorska istraživanja tržišta, stručne članke, publikacije, kao i priopćenja za javnost i medije o pokrenutim postupcima i donesenim odlukama i praksi AZTN-a.

Natrag na listu

Istraživanje tržišta trgovine na malo mješovitom robom – rast prihoda trgovaca na malo uz pojačanu dinamiku tržišta

AZTN je proveo istraživanje tržišta trgovine na malo mješovitom robom, pretežno hranom, pićima i higijenskim proizvodima za domaćinstvo u Republici Hrvatskoj u 2023. godini. U predmetnom istraživanju trgovine na malo mješovitom robom za 2023. godinu uzorak su činili poduzetnici, njih 44, koji prema ostvarenim prihodima, predstavljaju najznačajnije poduzetnike koji djeluju na tržištu trgovine na malo mješovitom robom.

Četiri su trgovca na malo manje u uzorku za 2023. u odnosu na prethodno istraživanje za 2022. godinu, i to Duravit, Kordun, Strahinjčica i Špar iz Bjelovara. Segment trgovine na malo mješovitom robom tih trgovaca na malo mješovitom robom integriran je u sustav Studenca.

Prihodi u trgovini na malo mješovitom robom u RH svih trgovaca iz uzorka AZTN-a u promatranoj 2023. godini iznosili su 7,73 milijardi eura. U 2023. bilježi se nominalan rast prihoda u iznosu od 1,07 milijardi eura u odnosu na prethodnu 2022. godinu, u kojoj su prihodi iznosili 6,66 milijardi eura, što pokazuje da tržište trgovine na malo bilježi rast u iznosu od 16,1 posto. Rast prihoda jače je izražen u odnosu na prošlogodišnje istraživanje (2022./2021.) kada se bilježio rast prihoda svih trgovaca iz uzorka u iznosu od 15,7 posto, odnosno kada je rast prihoda iznosio 0,9 milijardi eura.

Na isto su izvjesno učinak imala i inflatorna kretanja općenito te naročito u dijelu koji se odnosi na komponentu hrane i bezalkoholnih pića u harmoniziranom indeksu potrošačkih cijena.

U 2023. godini zbirno se bilježi 5.140 prodajnih mjesta svih trgovaca iz uzorka AZTN-a te rast ukupnog broja svih prodajnih mjesta, 144 prodajno mjesto više u odnosu na prethodnu 2022. godinu, što predstavlja rast od 2,9 posto. Rast broja prodajnih mjesta trgovaca iz uzorka ujedno je blaže izražen jer je u 2022. godini iznosio 3,5 posto u odnosu na 2021., i tada se bilježilo 171 prodajno mjesto više.

Ukupna neto prodajna površina svih prodajnih mjesta anketiranih poduzetnika u 2023. godini iznosila je 1,6 milijuna kvadratnih metara te se bilježi rast neto prodaje površine u iznosu od 59 tisuća kvadratnih metara u odnosu na prethodnu 2022. godinu, što predstavlja rast od 3,8 posto.

Struktura i trendovi tržišta trgovine na malo mješovitom robom u 2023. godini

Najveći trgovac na malo mješovitom robom u 2023. godini je Konzum plus. Njegov tržišni udio u promatranoj 2023. iznosio je [20-30] posto i bilježi neznatan rast tržišnog udjela u odnosu na 2022., uz  dvoznamenkasti rast prema relativnim pokazateljima. Prvi put nakon 2015. godine Konzum plus bilježi rast tržišnog udjela na nacionalnom tržištu. U 2023. godini je imao 637 prodajnih mjesta (u prethodnoj 2022. godini 628).

Ovdje se naglašava kako se gore navedeni podatak o tržišnom udjelu Konzuma plusa, kao i svi ostali tržišni udjeli poduzetnika prikazuju u rasponu podataka, a ne u točnom iznosu, iz razloga što su isti izvedeni iz dostavljenih podataka koji su od samih poduzetnika naznačeni kao poslovna tajna.

Nadalje, bilježi se nastavak trenda rasta prihoda u trgovini na malo mješovitom robom članica Schwarz Grupe. Lidl u promatranoj 2023. godini bilježi dvoznamenkasti rast prihoda prema relativnim pokazateljima. Tržišni udio Lidla u 2023. iznosio je [10-20] posto. Druga članica Schwarz grupe, Kaufland, također bilježi dvoznamenkasti rast prihoda i tržišni udio u iznosu [5-10] posto. Zbirno, obje članice Schwarz grupe u 2023. bilježe tržišni udio [20-30] posto.

Pozitivan trend rasta prihoda u trgovini na malo mješovitom robom u promatranoj 2022. godini bilježi 37 poduzetnika.

Najveći nominalni rast prihoda u trgovini na malo mješovitom robom u 2023. godini bilježi Konzum plus (više od 200 milijuna eura), zatim Lidl, Spar, Studenac i Kaufland (sva četiri bilježe rast u iznosu od 100 do 200 milijuna eura). Slijede Plodine i Tommy (oba bilježe rast u iznosu od 50 do100 milijuna eura), te KTC i Eurospin (oba bilježe rast u iznosu od 20 do 30 milijuna eura).

U promatranoj 2023. godini rast prihoda u trgovini na malo mješovitom robom bilježe i regionalni trgovci i to Boso, Ribola, Mlin i pekare, NTL i Decentia koji bilježe rast prihoda u trgovini na malo mješovitom robom u iznosu od 10 do 20 milijuna eura, kao i neki regionalni i/ili lokalni trgovci, primjerice Trgovina Krk, Trgocentar, Zabok, Gavranović i Bakmaz (isti bilježe rast prihoda u iznosima manje od 10 milijuna eura).

Studenac je u 2023. godini po broju prodajnih mjesta i dalje na prvom mjestu (1.257 prodajnih mjesta), pretežno manjeg formata tipa male prodavaonice i samoposluge.

„Top 10“ u promatranoj 2023. izgleda ovako: Konzum plus, Lidl, Plodine, Spar, Kaufland, Studenac, Tommy, KTC, Trgovina Krk, NTL, isto kao u prethodnoj 2022.

Najveći porast tržišnog udjela unutar prvih deset trgovaca na malo mješovitom robom u 2023. godini u odnosu na prethodnu 2022. bilježi Studenac i Spar, zatim slijedi Konzum plus.

Blagi rast koncentriranosti tržišta

Na mjerodavnom tržištu trgovine na malo u 2023. godini u bitnom se bilježi jednaka asimetrija između lidera na tržištu Konzuma plus i drugog trgovca na malo Lidla, promatrano kroz ostvareni tržišni udio.

U 2023. bilježi se određena promjena koncentriranosti tržišta temeljem pokazatelja koncentriranosti CR10, odnosno ostvarenih udjela prvih deset trgovaca na malo mješovitom robom, koji u promatranoj 2023. godini iznosi 86,7 dok je u prethodnoj 2022. iznosila 86,4. Rast pokazatelja CR10 je primarno iz razloga rasta tržišnog udjela Studenca i Spara te u manjoj mjeri rasta udjela Konzuma plus.

Ako se promatra prvih pet trgovaca na malo, rezultati istraživanja pokazuju kako pokazatelj koncentriranosti CR5 u 2023. godini iznosi 66,4, dok je u prethodnoj 2022. godini isti pokazatelj iznosio 66,2. Bilježi se blaga promjena tog pokazatelja zbirnog tržišnog udjela pet najvećih trgovaca (Konzum, Lidl, Plodine, Spar, Kaufland) kao i drukčije vrijednosti tržišnih udjela odnosno drukčija „raspodjela“ tržišnih udjela u 2023. u odnosu na 2022. godinu.

Ako se promatra pokazatelj Herfindahl-Hirschmanov indeks (HH indeks – HHI), rezultati istraživanja pokazuju kako isti za 2023. iznosi 1.408 (1.405 u 2022.), iz čega se može zaključiti kako je tržište trgovine na malo mješovitom robom na razini RH slabo koncentrirano. Drugim riječima, zaključuje se i nadalje o konkurentnoj strukturi tržišta trgovine na malo mješovitom robom u RH.

Stanje na tržištu maloprodaje i promjene u redoslijedu trgovaca po županijama i gradovima

Županije i Grad Zagreb

U promatranoj 2023. rast prihoda bilježi se u svih 20 županija i u Gradu Zagrebu, isto kao i u 2022. godini. Najviši prihod iz maloprodaje bilježi se u Gradu Zagrebu (1,3 milijardi eura), zatim u Splitsko-dalmatinskoj (1 milijarda eura), Primorsko-goranskoj (678,7 milijuna eura), Istarskoj (614 milijuna eura), Zadarskoj (522 milijuna eura), Zagrebačkoj (nešto manje od 505 milijuna eura) te u Osječko-baranjskoj županiji (nešto više od 402 milijuna eura).

Najveći nominalni rast prihoda u trgovini na malo mješovitom robom koji su ostvarili trgovci iz uzorka po pojedinom regionalnom tržištu (Grad Zagreb i dvadeset županija) u promatranoj 2023. godini bilježi Grad Zagreb u kojoj rast prihoda iznosi nešto više od 169 milijuna eura (rast od 14,7 posto u odnosu na 2022.). Zatim slijedi Splitsko-dalmatinska županija u kojoj se bilježi rast prihoda od nešto manje od 142 milijuna eura (rast od 16 posto u odnosu na 2022.), Primorsko-goranska županija u kojoj se bilježi rast prihoda od 82 milijuna eura (rast od 13,7 posto u odnosu na 2022.) te Istarska županija u kojoj se u 2023. godini bilježi rast prihoda od 79,4 milijuna eura u odnosu na 2022. godinu (rast od 14,9 posto u odnosu na 2022.). Na značajan rast ostvarenih prihoda u trgovini na malo mješovitom robom u Splitsko-dalmatinskoj, Istarskoj i Primorsko-goranskoj županiji, uz inflatorna kretanja, izvjesno je utjecao rast turističkih pokazatelja i potrošnje u tim županijama.

U Gradu Zagrebu i u šest županija (Splitsko-dalmatinska, Primorsko-goranska, Istarska, Zagrebačka, Zadarska i Osječko-baranjska županija) ostvareno je nešto manje od dvije trećine (65,6 posto) od ukupnog prihoda u trgovini na malo mješovitom robom u RH u 2023. godini, čime je nastavljen trend iz prethodnih godina, uz blago smanjenje istog pokazatelja u odnosu na 2022. godinu (65,8 posto).

Promatrajući trgovce na malo po Gradu Zagrebu i županijama pojedinačno, Konzum plus je vodeći trgovac na malo u Gradu Zagrebu i šest županija (Zagrebačka, Krapinsko-zagorska, Varaždinska, Karlovačka, Ličko-senjska te Osječko-baranjska županija), jednako kao u prethodnoj 2022. godini.

Članice Schwarz grupe vodeće su u dvije županije. Lidl je vodeći trgovac u Koprivničko- županiji, dok je Kaufland vodeći trgovac na malo u Brodsko-posavskoj županiji. Radi usporedbe, u prethodnoj 2022. godini. Lidl je, uz Koprivničko-križevačku županiju, bio vodeći trgovac i u Bjelovarsko-bilogorskoj županiji, dok je Kaufland, uz Brodsko-posavsku županiju, bio vodeći trgovac i u Požeško-slavonskoj županiji. U 2023. godini vodeći trgovac u Bjelovarsko-bilogorskoj županiji postao je Studenac, kao rezultat preuzimanja Špara iz Bjelovara, dok je u Požeško-slavonskoj županiji vodeći trgovac postao Mlin i pekare, Sisak. Segment maloprodaje poduzetnika Mlin i pekare od listopada 2023. posluje pod novim društvom NewMiP d.o.o.

Tommy je i nadalje vodeći trgovac na malo u tri županije u Jadranskoj regiji, u matičnoj Splitsko-dalmatinskoj županiji, Šibensko-kninskoj županiji te u Zadarskoj županiji.

Studenac je vodeći trgovac u Dubrovačko-neretvanskoj i prvi put u Bjelovarsko-bilogorskoj županiji.

U promatranoj 2023. godini KTC je najveći trgovac u Virovitičko-podravskoj županiji, dok je Mlin i pekare i dalje tržišni lider u Sisačko-moslavačkoj županiji, no prvi put je lider i u Požeško-slavonskoj županiji. Boso je dugogodišnji lider u Vukovarsko-srijemskoj županiji. Trgovina Krk je najveći trgovac na malo mješovitom robom u Međimurskoj županiji (nekadašnja prodajna mjesta Metssa).

Gradovi Split, Rijeka, Osijek

Promatrano po gradovima, u Splitu je Tommy zadržao prvu poziciju, dok je na drugoj poziciji Lidl. U Splitu se bilježi nastavak trenda rasta, odnosno u 2023. godini bilježi se rast prihoda u trgovini na malo u odnosu na 2022. Isto vrijedi za Rijeku i Osijek. Izvjesno je kako je rast prihoda u određenoj mjeri i posljedica utjecaja inflatornih kretanja, ali i rasta turističkog prometa. U Splitu najveći broj prodajnih mjesta bilježi Studenac i ista su malog formata (male prodavaonice i samoposluge). Zatim slijede Tommy, Konzum plus te Ribola.

U Rijeci je Spar tržišni lider u trgovini na malo mješovitom robom.. U Rijeci najveći broj prodajnih mjesta bilježi Brodokomerc Nova i ista su pretežito malog formata (male prodavaonice i samoposluge). Zatim slijede Studenac te Trgovina Krk također s malim formatom prodajnih mjesta.

U Osijeku je Konzum plus i nadalje najveći trgovac na malo mješovitom robom, uz blagi rast tržišnog udjela, dok je na drugoj poziciji Spar. Najveći broj prodajnih mjesta u Osijeku bilježi NTL d.o.o. i ista su malog formata (male prodavaonice i samoposluge). Zatim slijedi Konzum plus s prodajnim mjestima malog i velikog formata, odnosno sva četiri tipa prodajnog mjesta te Aska, lokalni trgovac na malo s prodajnim mjestima malog formata (samoposluge).

Supermarketi i dalje dominantan tip prodajnog mjesta

Rezultati istraživanja pokazali su kako je u 2023. godini u supermarketima ostvaren najveći iznos prihoda u djelatnosti trgovine na malo mješovitom robom u RH u 2023. godini u iznosu nešto više od 4 milijardi eura. U usporedbi s 2022., bilježi se rast od 581 milijuna eura, odnosno 17 posto.

Slijede hipermarketi u kojima je u 2023. godini ostvaren prihod od 1,56 milijardi eura i bilježi se rast od 196,5 milijuna eura u odnosu na 2022. godinu, odnosno 14,4 posto.

U samoposlugama je u 2023. godini ostvaren prihod nešto manje od 1,52 milijardi eura i bilježi se rast od 192,2 milijuna eura u odnosu na 2022. godinu, odnosno 14,5 posto.

U malim prodavaonicama je u 2023. godini ostvaren ukupan prihod od 0,65 milijardi eura (odnosno 649,6 milijuna eura) i bilježi se rast od 102,3 milijuna eura u odnosu na 2022. godinu, odnosno 18,7 posto.

Radi usporedbe, u prethodnom istraživanju za 2022. godini također se najveći rast prihoda u odnosu na 2021. bilježio u supermarketima, a zatim u samoposlugama, hipermarketima i malim prodavaonicama. Dakle, hipermarketi su zamijenili mjesto sa samoposlugama kao tip prodajnog mjesta u kojima se bilježi drugi najveći rast prihoda u trgovini na malo mješovitom robom u RH.

Supermarketi kao tip prodajnog mjesta i nadalje su dominantni u strukturi prodaje prema kriteriju ostvarenog prihoda, kao i prema kriteriju neto prodajne površine. U promatranoj 2023. godini u trgovini na malo mješovitom robom izrazito dominira kupovina u supermarketima i hipermarketima jer više od dvije trećine, preciznije 72 posto ukupnog prihoda u trgovini na malo mješovitom robom, ostvareno je prodajom u supermarketima (51,8 posto) i hipermarketima (20,2 posto).

U ukupnom broju prodajnih mjesta prema tipu, u 2023. godini najviše je kao i prethodne 2022., samoposluga – nešto više od 42 posto, a zatim slijede male prodavaonice – 39 posto, supermarketi s udjelom od 16 posto te hipermarketi s udjelom nešto manje od tri posto, otprilike kao u prethodnoj 2022.

Prema kriteriju neto prodajne površine, u promatranoj 2023. godini najveći udio u strukturi ukupne neto prodajne površine imaju i dalje supermarketi koji čine nešto više od 49,1 posto od ukupne neto prodajne površine i ujedno se bilježi trend rasta tog pokazatelja. Slijede samoposluge s udjelom od 21,8 posto. Zatim slijede hipermarketi s udjelom od 21,6 posto te male prodavaonice s udjelom od 7,5 posto. U odnosu na prethodno istraživanje za 2022. godinu, samoposluge su zamijenile mjesto s hipermarketima kao tip prodajnog mjesta u kojima se bilježi druga najveća neto prodajna površina.

Niti jedan tip prodajnog mjesta ne bilježi smanjenje neto prodajne površine, dok se u prethodnoj 2022. bilježilo smanjenje neto prodajne površine u hipermarketima.

Online prodaja i programi vjernosti trgovaca na malo

Prema rezultatima istraživanja, online prodaja mješovite robe i dalje nije značajna u ukupnoj strukturi prihoda u trgovini na malo mješovitom robom promatrano po pojedinom trgovcu na malo. U strukturi prihoda u trgovini na malo mješovitom robom najveći i pretežiti iznos online prodaje u 2023. godini odnosi se na najvećeg trgovca na malo mješovitom robom, Konzum plus. Sedam anketiranih trgovaca na malo mješovitom robom bilježi u 2023. prihod putem online prodaje vlastitom platformom. U odnosu na prethodnu 2022. godinu ne bilježi se niti jedan novi trgovac na malo mješovitom robom koji bilježi prihod ostvaren putem online prodaje vlastitom platformom u promatranoj 2023. godini

U 2023. godini 14 trgovaca na malo primjenjuje „Program vjernosti“ (lojalnosti), isto kao u 2022. Ujedno se ne bilježi niti jedan novi trgovac koji je počeo primjenjivati „Program vjernosti“. Najveći broj članova u pojedinom programu vjernosti u 2023. godini bilježi Konzum plus, zatim slijede Lidl i Kaufland, članice Schwarz Grupe, Studenac te KTC, isto kao i u prethodnoj 2022.

Od regionalnih trgovaca na malo s većim brojem članova u pojedinom programu vjernosti ističu se Robin i Dergez.

Zbog uvođenja eura kao službenog sredstva plaćanja u Republici Hrvatskoj, od početka 2023. godine minimalna vrijednost kupnje roba i/ili usluga za dobivanje dodatnih bodova u programu vjernosti navedena je u eurima te su u bitnome povećani pragovi za dobivanje određenog iznosa bodova u sklopu programa vjernosti pojedinih trgovaca na malo odnosno na više vrijednosti kupnje.

Trgovačke marže

Kao i u prethodnim istraživanjima za 2022. i 2021. godinu, AZTN je u 2023. godini ponovo utvrđivao pokazatelje u odnosu na prosječne marže trgovaca za osam kategorija roba. To su sljedeće kategorije roba: meso i mesne prerađevine, meso peradi i jaja, pekarski proizvodi (kruh, peciva), mlijeko i mliječni proizvodi, svježe voće i povrće, bezalkoholna pića i vode, konditorski proizvodi (keksi, čokolade, bomboni i dr.) i osnovni prehrambeni proizvodi (brašno, šećer, riža, rezanci, jestiva ulja i dr.).

Pritom je AZTN komparativno analizirao pokazatelje marži za 2023. godinu u odnosu na 2022. godinu (stanje na kraju godine).

Pokazatelji u odnosu na prosječne marže anketiranih trgovaca u 2023. godini za osam kategorija roba su sljedeći: meso i mesne prerađevine 23,7 posto, meso peradi i jaja 24,1 posto, pekarski proizvodi 37,2 posto, mlijeko i mliječni proizvodi 21,4 posto, svježe voće i povrće 29,9 posto, bezalkoholna pića i vode 25,9 posto, konditorski proizvodi 31,7 posto, osnovni prehrambeni proizvodi (brašno, šećer, riža, rezanci, jestiva ulja i dr.) 24 posto.

Rezultati istraživanja pokazuju kako su prosječne marže za prehrambene proizvode u 2023. godini najviše u kategoriji pekarskih proizvoda i konditorskih proizvoda zatim u kategoriji svježeg voća i povrća te bezalkoholnih pića.

Kada se uspoređuju prosječne marže u 2023. u odnosu na 2022. godinu, od osam promatranih kategorija roba, rezultati istraživanja pokazuju da se u četiri kategorije bilježi blago smanjenje prosječne marže (meso i mesne prerađevine, meso peradi i jaja, mlijeko i mliječni proizvodi, osnovni prehrambeni proizvodi), dok se u preostale četiri kategorije bilježi blago povećanje prosječne marže (voće i povrće, konditorski proizvodi, bezalkoholna pića i vode te pekarski proizvodi).

Opreza radi, navodi se kako su određeni prehrambeni proizvodi, a koji su ovdje i u promatranim kategorijama roba od strane AZTN-a, u 2023. godini bili obuhvaćeni Odlukom o izravnim mjerama kontrole cijena određenih prehrambenih proizvoda („Narodne novine“, br. 104/22., 5/23., 31/23. i 37/23.), odnosno Odlukom o izravnim mjerama kontrole cijena određenih proizvoda u trgovini na malo („Narodne novine“, br. 107/23.), koja je stupila na snagu 18. rujna 2023. godine. Popis proizvoda na koje se odnosi zadnja Odluka proširen je na 30 proizvoda i uključuje, uz prehrambene, i manji broj neprehrambenih proizvoda.

Detaljniji prikaz tržišta trgovine na malo mješovitom robom, pretežno hranom, pićima i higijenskim proizvodima za domaćinstvo u RH u 2023. godini nalazi se na poveznici