Komunikacija

AZTN na svojoj mrežnoj stranici objavljuje odluke, mišljenja, godišnja izvješća o radu, programe rada, sektorska istraživanja tržišta, stručne članke, publikacije, kao i priopćenja za javnost i medije o pokrenutim postupcima i donesenim odlukama i praksi AZTN-a.

Natrag na listu

AZTN odobrio koncentraciju poduzetnika Telemach Hrvatska d.o.o. i OT-Optima Telekom d.d. na prvoj razini

Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja (AZTN) je temeljem odredbi Zakona o zaštiti tržišnog natjecanja odobrila koncentraciju poduzetnika Telemach Hrvatska d.o.o. i OT-Optima Telekom d.d. na prvoj razini. Ovom koncentracijom ostvaren je cilj koji je AZTN želio postići rješenjima od 19. ožujka 2014. i 9. lipnja 2017. o uvjetno dopuštenoj koncentraciji HT-a i Optime te od 9. lipnja 2017. o uvjetno dopuštenoj koncentraciji Optima i H1, temeljem kojih je HT upravljao Optimom, a to je očuvanje Optime, odnosno stvaranje trećeg tržišnog takmaca na tržištu elektroničkih komunikacijskih usluga. Optima je do srpnja 2021. bila pod upravljanjem poduzetnika Hrvatski telekom d.d. temeljem rješenja AZTN-a kojim su bile propisane odgovarajuće mjere, svrha kojih je bila očuvanje Optime kao trećeg tržišnog takmaca.

Telemach Hrvatska dio je United Grupe, a nad kojim krajnju kontrolu ostvaruje poduzetnik BC Partners sa sjedištem u Londonu.

U predmetnom slučaju riječ je o vertikalnoj koncentraciji, budući da Telemach i Optima djeluju na vertikalno povezanim i komplementarnim tržištima.

Telemach će provedbom predmetne koncentracije prvenstveno ući na tržište pružanja elektroničkih komunikacijskih usluga u nepokretnim mrežama na kojima je prisutna isključivo Optima te će preuzeti tržišne udjele Optime. U horizontalnom smislu doći će do minimalnog preklapanja djelatnosti s Optimom, i to na tržištima maloprodaje širokopojasnog pristupa internetu te prijenosa televizijskih programa uz plaćanje naknade, na kojima je trenutno Telemach prisutan marginalno. Slijedom navedenog, utvrđeno je kako neće doći do povećanja tržišnih udjela na niti jednom od utvrđenih mjerodavnih tržišta uslijed provedbe predmetne koncentracije. Stjecanjem Optime, Telemach će postati integrirani operator u pokretnoj i nepokretnoj mreži koji će biti u mogućnosti nuditi konvergentne usluge, te će na taj način kao treći integrirani pružatelj elektroničkih komunikacijskih usluga na tržištu Republike Hrvatske moći konkurirati postojećim takmacima na tržištu.

Osim tržišta elektroničkih komunikacijskih usluga na kojima će predmetna koncentracija prvenstveno imati učinke, poduzetnik Telemach je, putem povezanih poduzetnika, među kojima je najznačajniji nakladnik medija Nova TV, prisutan i na tržištu televizijskog oglašavanja na kojem su RTL i HRT najznačajniji tržišni takmaci povezanim poduzetnicima Telemacha na tom tržištu. Također, prisutan je i na tržištu pružanja usluga televizijskih kanala na veliko na teritoriju Republike Hrvatske na kojima Optima i ostali operatori elektroničkih komunikacijskih usluga sudjeluju kao kupci.

Stoga se, u kontekstu potencijalnih učinaka predmetne koncentracije, a s obzirom na tržišni udjel poduzetnika Nova TV na tržištu televizijskog oglašavanja, od strane AZTN-a razmotrila mogućnost nastanka vertikalnih učinaka jednostranim zatvaranjem tržišta televizijskog oglašavanja prema konkurentima sa tržišta elektroničkih komunikacijskih usluga kao posljedica provedbe koncentracije.

AZTN je zaprimio jedno mišljenje temeljem objavljenog Javnog poziva od 1. prosinca 2021. jednog od tržišnih takmaca, telekom operatora, s obzirom na tržište TV oglašavanja te je izvršio detaljnu analizu i došao do zaključaka koji se navode u ovom priopćenju.

Iz ukupnosti podataka u predmetnom slučaju, utvrđeno kako je razumno za pretpostaviti da pružatelji elektroničkih komunikacijskih usluga Telemach i Optima, ne bi prisutnošću putem povezanog poduzetnika Nova TV na tržištu televizijskog oglašavanja, na silaznom tržištu pružanja elektroničkih komunikacijskih usluga mogli ugroziti poziciju vodećih konkurenata, HT-a i A1, budući da su i Optima i Telemach najmanji operatori nepokretnih i pokretnih mreža na hrvatskom tržištu.

AZTN je u ovom postupku ocjene zatražio stručno mišljenje od Hrvatske regulatorne agencije za mrežne djelatnosti (HAKOM) kao sektorskog regulatora na tržištima elektroničkih komunikacijskih usluga. HAKOM je u svom očitovanju naveo kako u budućnosti očekuje pozitivne sinergijske učinke predmetne koncentracije na daljnje održivo tržišno natjecanje i ubrzani razvoj tržišta elektroničkih komunikacija u Republici Hrvatskoj.

AZTN je također zatražio mišljenje od Agencije za elektroničke medije (AEM) kao sektorskog regulatora na tržištima elektroničkih medija. AEM je u svome očitovanju naveo kako provedbom koncentracije ne dolazi do kršenja odredbi o koncentraciji medija iz Zakona o elektroničkim medijima, s obzirom na odredbe koje se odnose na zaštitu pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija, a zbog relativno malog udjela i utjecaja na tržište elektroničkih medija pružatelja medijske usluge poduzetnika Optima.

Tržište televizijskog oglašavanja u Republici Hrvatskoj AZTN će pratiti u okviru svoje nadležnosti.

Slijedom svega navedenog, očekuje se da će provedba predmetne koncentracije rezultirati pozitivnim učincima, koji proizlaze primarno iz činjenice da opstaje treći konkurent na tržištu elektroničkih komunikacijskih usluga u nepokretnoj mreži te da će nastati treći integrirani operator u pokretnoj i nepokretnoj mreži, koji će biti u mogućnosti učinkovitije konkurirati postojećim vodećim operatorima, ponudom konvergentnih usluga. Stvaranjem trećeg potpuno integriranog takmaca u sektoru elektroničkih komunikacija, ukazuje se na potencijalne učinkovitosti koje proizlaze iz sposobnosti integriranih operatora pokretne i nepokretne mreže nuditi konvergentne proizvode, te na taj način pružiti protutežu već postojećim takmacima na tržištu i u konačnici bolje uvjete za krajnje korisnike. Stoga će ova koncentracija imati pozitivne učinke na jačanje tržišnog natjecanja stvaranjem trećeg tržišnog takmaca dugogodišnjim vodećim takmacima na tržištu, a time bi trebale nastupiti i koristi za potrošače.