Komunikacija
AZTN na svojoj mrežnoj stranici objavljuje odluke, mišljenja, godišnja izvješća o radu, programe rada, sektorska istraživanja tržišta, stručne članke, publikacije, kao i priopćenja za javnost i medije o pokrenutim postupcima i donesenim odlukama i praksi AZTN-a.
Maloprodaja u 2015. bez preuzimanja, ali uz dinamično dezinvestiranje dijelova imovine
Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja (AZTN) je istraživanje tržišta trgovine na malo mješovitom robom, pretežno hranom, pićima i higijenskim proizvodima za domaćinstvo u 2015. provela na uzorku od 50 poduzetnika koji prema ostvarenom prihodu i broju prodajnih mjesta predstavljaju značajne sudionike na tom tržištu, odnosno trgovačke lance. U usporedbi s prethodnom 2014., u uzorku su dva poduzetnika manje, i to Merkur 5, čija je prodajna mjesta preuzeo Studenac i više ne obavlja djelatnost trgovine na malo, i Mercator-H kojeg je tijekom 2014. preuzeo Konzum. Istodobno, u istraživanje je uvršten novi poduzetnik – Istarski supermarketi d.o.o. iz Poreča, koji je u zakupu većeg broja prodajnih mjesta Dinove-Dione u Istarskoj i Primorsko-goranskoj županiji.
Istraživanjem nisu obuhvaćeni trgovci koji tu djelatnost obavljaju temeljem Zakona o obrtu kao ni prodajna mjesta čija primarna djelatnost nije prodaja prehrambenih proizvoda, primjerice, benzinske postaje ili drogerije te prodajna mjesta koja su specijalizirana za prodaju pojedine grupe prehrambenih proizvoda (pekarnice, mesnice itd.).
Ostvareni prihod svih poduzetnika obuhvaćenih istraživanjem u 2015. iznosio je 33,1 milijardu kuna te je u odnosu na 2014. tržište maloprodaje ukupno raslo 4,5 posto. Usporedba tržišnih udjela prvih deset trgovaca na malo u 2015. i 2014. pokazuje blagi porast koncentriranosti tržišta primarno zbog izlaska pojedinih poduzetnika s tržišta, kao i zbog rasta prihoda maloprodaje značajnijih trgovačkih lanaca. Iz godine u godinu raste pokazatelj koncentriranosti tržišta temeljem zajedničkog tržišnog udjela “top 10” trgovaca na malo (pokazatelj CR10).
Nastavljeno je smanjenje asimetrije na tržištu maloprodaje odnosno razlika između lidera na tržištu (Konzum) i njegovih konkurenata.
No, pozitivno je što je izlazak s tržišta Mercatora-H i prodaja i/ili davanje u zakup (najam) prodajnih mjesta izravnim konkurentima (vrijedi i za poduzetnika Dinova-Diona) paralelno pratio jačanje drugih, osobito manje i srednje velikih trgovaca u pojedinim županijama i ulazak novog konkurenta (Istarski supermarketi u Istarskoj županiji).
Značajka tržišta maloprodaje u Hrvatskoj je i veliki broj konkurenata različite tržišne snage, pri čemu veliki trgovački lanci odnosno prvih pet poduzetnika (Konzum, Lidl, Plodine, Kaufland i Tommy) zajedno drže oko 65 posto tržišnog udjela, odnosno nešto manje od dvije trećine tržišta maloprodaje.
U 2015. u maloprodaji u Hrvatskoj nisu zabilježena preuzimanja konkurenata, ali se dinamika na tržištu očitovala u dezinvestiranju dijelova imovine odnosno prodajnih mjesta pojedinih trgovaca na malo.
Prije svega riječ je o procesu prodaje ili davanja u najam/zakup prodajnih mjesta Konzuma i Mercatora-H slijedom provedbe mjere dezinvestiranja iz Rješenja AZTN-a o uvjetno dopuštenoj koncentraciji Agrokora i Mercatora koje je tijekom 2015. provodio Agrokor (Konzum). Naime, nekoliko je poduzetnika, izravnih konkurenata Konzuma bilo uključeno u preuzimanje prodajnih mjesta Konzuma i/ili Mercatora-H, primjerice Trgostil, Prehrana Trgovina, Metss, Mlin i Pekare, Lonia, Trgocentar Zabok, Pevec.
Rezultati istraživanja tržišta maloprodaje potvrđuju kako je, kao posljedica mjera naloženih u rješenju AZTN-a, očuvana kompetitivna struktura tržišta i, posredno, interes potrošača, što predstavlja i pozitivne učinke na tržišno natjecanje.
Promatrano prema ostvarenom prihodu maloprodaje mješovitom robom, u 2015. se kod 40 poduzetnika bilježi rast u odnosu na 2014., dok deset trgovaca bilježi pad prihoda. Izraženiji pad bilježi Dinova-Diona što je uzrokovalo i pad tog trgovca s 11. na 26. poziciju ljestvice najvećih trgovaca promatrano kroz ostvareni prihod iz trgovine na malo mješovitom robom. Uzrok pada je provođenje poslovne odluke iz 2013. o postupnom napuštanju djelatnosti maloprodaje, slijedom koje je više izravnih konkurenata postupno preuzimalo prodajna mjesta Dinove-Dione (Ribola, Gavranović, Spar, Lonia, Konzum, Istarski supermarketi).
U 2015. je vodećih deset trgovaca (Konzum, Lidl, Plodine, Kaufland, Tommy, Spar, Billa, Studenac, KTC, NTL) zajedno ostvarilo prihod iz trgovine na malo mješovitom robom od 27,3 milijardi kuna, što je povećanje od 6,3 posto u odnosu na 2014.
Pokazatelj koncentriranosti tržišta CR10 u 2015. iznosi 82,4 posto i bilježi neznatan rast u odnosu na 2014. za koju je iznosio 81.
Prvi puta je u “top 10” trgovaca na malo ušao Narodni trgovački lanac d.o.o., no primarno zbog činjenice da Mercator-H, uslijed preuzimanja od Konzuma, u 2015. nije ostvario učinak na tržištu maloprodaje. Treba istaknuti i da rastom prihoda, NTL postaje sve značajniji trgovac.
Osim NTL-a, još su dva poduzetnika u odnosu 2014. napravila pomak u poretku. KTC bilježi rast s 10. na 9. mjesto, a za jedno mjesto je napredovao i Studenac – s 9. na 8. mjesto u poretku.
Konzum je u 2015. zabilježio rast prihoda te je i dalje najznačajniji trgovac na malo u Hrvatskoj. Međutim, Konzumov tržišni udjel (zbirni tržišni udjel Konzuma i Mercatora-H) smanjen je s [30-40] posto koliko je iznosio u 2014. na [20-30] posto u 2015..
Ukoliko se ostvareni prihodi trgovaca promatraju u usporedbi s 2014., značajniji, dvoznamenkasti rast prihoda u 2015. bilježe još, primjerice, Spar, NTL, Plodine, Lidl, Tommy, Studenac itd.
U grupi 10 najvećih, u odnosu na stanje iz 2014., Spar bilježi najveći dvoznamenkasti postotni rast. To je prije svega rezultat preuzimanja 20 prodajnih mjesta Dinove-Dione iz ljeta 2014., od čega je 19 trgovina u Gradu Zagrebu. Ulaskom u segment tzv. kvartovskih trgovina, Spar je postao drugi trgovac po prihodu maloprodaje u Gradu Zagrebu.
Struktura ukupnog tržišta maloprodaje u 2015., pokazuje daljnje smanjenje asimetrije odnosno razlike između prvog (Konzum) i drugog trgovca na malo (Lidl). Naime, Lidl je povećao tržišni udjel, kao i Kaufland (oba članice Schwarz grupe) pa su članice Schwarz grupe, promatrano zajedno, najznačajniji konkurent Konzumu. Ta su dva trgovca u 2015. prvi puta ostvarila zajednički tržišni udjel koji je veći od 20 posto.
Udjele na tržištu su, u odnosu na 2014., povećali Plodine, Spar, Tommy i Studenac. Pritom treba napomenuti kako su Tommy i Studenac uglavnom regionalni trgovci s obzirom na činjenicu kako su 60 do 70 posto svoga prihoda maloprodaje ostvarili u Splitsko-dalmatinskoj županiji. Neznatan rast tržišnog udjela bilježe i NTL i KTC. Promatrano prema stanju u pojedinim županijama i Gradu Zagrebu, lidersku poziciju Konzum ima u dvanaest županija u Hrvatskoj te Gradu Zagrebu, u jednoj županiji više nego u prethodnoj 2014. Naime, u Požeško-slavonskoj županiji u 2015. prvi puta je postao najveći trgovac.
Od ukupnog prihoda ostvarenog od maloprodaje u Hrvatskoj u 2015., u Gradu Zagrebu ostvareno je 19 posto, u Splitsko-dalmatinskoj 13,1 posto, Primorsko-goranskoj 9,2 posto, Istarskoj 6,9 posto, Zagrebačkoj 6,3 posto, Zadarskoj 6,1 posto te u Osječko-baranjskoj županiji 5,2 posto.
Time je u Gradu Zagrebu i navedenih 6 županija ostvareno gotovo dvije trećine ukupnog prihoda iz maloprodaje u Republici Hrvatskoj. U preostalih 14 županija ostvarena je otprilike jedna trećina ukupnog prometa (34,2 posto).
U Gradu Zagrebu prisutan je i najveći broj trgovačkih lanaca (ukupno 18 trgovaca na malo), a zatim u Zagrebačkoj i Primorsko-goranskoj županiji (17) te Varaždinskoj županiji (16). Najmanji broj trgovaca na malo je u Dubrovačko-neretvanskoj i Ličko-senjskoj (6) te Vukovarsko-srijemskoj (8).
Rijeka, Split i Osijek su, uz Grad Zagreb, lokalno tri najznačajnija tržišta. Pozicije prva tri trgovca u Rijeci i Osijeku su u 2015. ostale nepromijenjene. U Rijeci su lider Plodine, a slijede ih Konzum i Brodokomerc Nova. Valja napomenuti da je u Rijeci Lidl napredovao s pete na četvrtu poziciju. U Osijeku su prva tri trgovca zadržala svoje pozicije (Konzum, Kaufland, Spar), dok se u Splitu najveća promjena dogodila na trećoj poziciji na koju je, s petog mjesta u 2014., zauzeo Lidl. Tommy je ostao lider u Splitu, a slijedi ga Konzum.
Rezultati istraživanja pokazali su kako se najveći iznos prihoda – 70 posto – ostvaruje u prodajnim mjestima velikog formata. Promatrano isključivo po pojedinom tipu prodajnog mjesta, supermarketi dominiraju prema kriteriju ostvarenog prihoda (47 posto), kao i prema kriteriju neto prodajne površine (45 posto).
Uz to, hipermarketi, supermarketi i samoposluge bilježe rast prihoda u 2015. i to hipermarketi 11 posto, samoposluge četiri posto i supermarketi tri posto. S druge strane, male prodavaonice bilježe pad prihoda od četiri posto u 2015. u odnosu na 2014.
Najsnažnija trgovačka grupacija u Hrvatskoj je Schwarz grupa (Lidl i Kaufland), dok je s 22 članice, Ultragros trenutno najbrojnija grupacija na tržištu maloprodaje. U 2015. je novi član Ultragrosa postao lokalni trgovac Istarski supermarketi, zakupom značajnog broja nekadašnjih prodajnih mjesta Dinove-Dione, odnosno Istracommerca.
NTL Grupacija je u 2015. brojila devet članica, uključujući i matično društvo Ntl d.o.o., kao i posredno povezana društva Trgovina Krk i Trgostil (preko Čakovečkih mlinova). Kroz daljnje produljenje zakupa u Grupaciji su u velikoj većini ostala prodajna mjesta nekadašnje članice Biljemerkanta što ima pozitivne učinke za kupce iz čitave Slavonije, jer se pretežito radi o prodajnim mjestima u manjim mjestima i selima.
Pozitivna značajka i okolnost na tržištu maloprodaje je uspješnost regionalnih i lokalnih trgovaca koji i u 2015. bilježe rast ostvarenih prihoda i tržišnih udjela po pojedinim županijama. Na lokalnoj, odnosno regionalnoj razini, ističu se Studenac, Mlin i pekare, Lonia, KTC, Djelo, Metss, Pemo, Ribola i Boso. Značajan rast prihoda Studenac ponajprije zahvaljuje širenju prodajne mreže temeljenom na preuzimanju značajnog broja prodajnih mjesta lokalnog trgovca Merkur 5, a otprije i Kerumovih prodajnih mjesta. Trend jačanja lokalnih trgovaca pokazuje i primjer sisačkog trgovca Mlin i pekare, koji je u dvoznamenkastom postotku povećao prihode u maloprodaji u odnosu na prethodnu 2014., a svoju je maloprodaju s područja dvije županije, u posljednje četiri godine proširio na područje šest županija.
Također, NTL je zahvaljujući uzimanju u zakup većine prodajnih mjesta Biljemerkanta u Osječko-baranjskoj županiji još u 2014. prestigao Lidl na drugoj poziciji te je tu poziciju zadržao i u 2015.. Valja napomenuti da NTL ima sve više obilježja nacionalnog trgovca, jer u 2015. ima prodajna mjesta u ukupno devet županija i Gradu Zagrebu (po jedno prodajno mjesto u Soblincu i Lučkom).
Prikaz Istraživanja nalazi se na mrežnim stranicama AZTN-a