Komunikacija

AZTN na svojoj mrežnoj stranici objavljuje odluke, mišljenja, godišnja izvješća o radu, programe rada, sektorska istraživanja tržišta, stručne članke, publikacije, kao i priopćenja za javnost i medije o pokrenutim postupcima i donesenim odlukama i praksi AZTN-a.

Natrag na listu

U 2023. godini prodana naklada svih dnevnika u RH iznosila je nešto manje od 28 milijuna prodanih primjeraka i smanjena je za 15% u odnosu na 2022. godinu

Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja (dalje u tekstu: AZTN) provela je redovito istraživanje tržišta tiska u Republici Hrvatskoj (dalje u tekstu: RH) u 2023. godini, s ciljem utvrđivanja tržišnih udjela poduzetnika koji djeluju na tom tržištu, kako bi raspolagala bazom podataka s naglaskom na strukturi tog tržišta. Istraživanjem je obuhvaćeno 30 poduzetnika, novinskih nakladnika i distributera tiska, iz Upisnika o izdavanju i distribuciji tiska koji vodi Hrvatska gospodarska komora prema Zakonu o medijima.

Rezultati provedenog istraživanja pokazali su kako je u 2023. godini prodana naklada svih općeinformativnih dnevnika u RH iznosila 28 milijuna komada, dok je prodana naklada svih općeinformativnih tjednika u RH iznosila oko 1,7 milijuna komada

U 2023. godini se u odnosu na 2022. bilježi nešto jače izražen pad prodane naklade dnevnika (15 posto) nego u 2022. u odnosu na 2021. (11 posto). Ujedno je to nastavak višegodišnjeg trenda pada prodanih naklada, ali i financijskih pokazatelja stanja na tržištu.

Prodana naklada tjednika u promatranoj 2023. godini bilježi pad od osam posto u odnosu na 2022., dok je godinu dana prije (2022. godina u odnosu na 2021.) pad iznosio 15 posto te je pad slabije izražen.

Prihod nakladnika ostvaren od oglašavanja u općeinformativnim dnevnicima u 2023. godini iznosio je nešto manje od 14,9 milijuna eura. Prihod nakladnika od oglašavanja u općeinformativnim tjednicima u 2023. iznosio je 4,1 milijuna eura. Na tržištu oglašavanja u općeinformativnim dnevnicima zaustavljen je pad, a na tržištu općeinformativnih tjednika bilježi se rast prihoda od 12 posto u 2023. godini.

Na tržištu prodane naklade općeinformativnog tiska u 2023. godini najprodavanije tiskovine su „24 sata“ novinskog nakladnika 24sata d.o.o., a kod nakladnika općeinformativnih tjednika bilježi se promjena na prvom mjestu i lider u prodaji tjednika u 2023. godini je „Hrvatski tjednik“ nakladnika Tempus 22 d.o.o.

Bilježe se određene vlasničke promjene nakladnika, prije svega za dnevnik „Glas Istre“ (ranije u nakladi Glas Istre Novine d.o.o.) čiju nakladu je od srpnja 2023. preuzeo Novi list d.d.. Pritom su oba nakladnika članice Glas Istre Grupacije. Nadalje, 1. prosinca 2023. godine AZTN je donio Rješenje o odbacivanju prijave namjere provedbe koncentracije poduzetnika u predmetu Media Solutions d.o.o., Osijek i Novi List d.d., Rijeka, budući da je utvrdio kako nisu ispunjeni uvjeti za pokretanje postupka ocjene dopuštenosti koncentracije poduzetnika u smislu odredbe članka 17. stavka 1. ZZTN-a. Navedena koncentracija posredno se odnosi i na poduzetnika Glas Istre Novine d.o.o. Poduzetnik Media Solutions d.o.o. je navedenom transakcijom postao imatelj većinskog udjela u Novom listu d.d. koji je prethodno držao Joj Media House a.s. iz Republike Slovačke.

U djelatnosti oglašavanja u 2023. godini bilježi se suprotan trend rasta prihoda od oglašavanja u općeinformativnim tjednicima (12 posto), kao i stagnacija prihoda od oglašavanja u općeinformativnim dnevnicima u odnosu na 2022. godinu (zaustavljen je negativan trend pada).

U odnosu na tržište trgovine na veliko tiskom, jedini distributer tiska u RH bio je Tisak plus, koji u 2023. godini bilježi nešto jače izražen trend pada prihoda u odnosu na prethodno istraživanje za 2022. godinu. Ujedno bilježi nastavak trenda pada broja svojih kupaca u distribuciji tiska za daljnju prodaju.

U odnosu na tržište trgovine na malo tiskom, bilježi se blagi pad ukupnih prihoda od trgovine na malo tiskom u RH u 2023. godini u odnosu na prethodnu 2022. od pet posto te promjena trenda u negativan trend na ovom tržištu jer je u prethodnom istraživanju za 2022. zabilježen blagi rast prihoda od trgovine na malo tiskom u iznosu od 0,6 posto u odnosu na 2021. Pad prihoda bilježe Tisak plus i Inovine, kao poduzetnici s najvećim brojem specijaliziranih maloprodajnih mjesta.

Nakladnici u segmentu općeinformativnih dnevnika u 2023. godini kao najprodavanijeg tiska su direktnom prodajom tiska (kroz pretplatu i djelomično kolportažu) blago povećali prihode od trgovine na malo tiskom. Riječ je o relativno značajnom udjelu ukoliko se promatra ukupnost svih segmenta tržišta u distribucijskom lancu opskrbe krajnjih potrošača tiskom.

U promatranoj 2023. godini određeni broj novinskih nakladnika dnevnika kroz pretplatu je zabilježilo rast prihoda od trgovine na malo tiskom, a to su Večernji list d.d. s dva dnevnika („Večernji list i „24sata“), Hanza Media d.o.o. s dva dnevnika (promatrano zajedno dnevnike „Jutarnji list“ i „Slobodna Dalmacija“) te Novi list d.d. (Glas Istre Grupacija).

Od nakladnika općeinformativnih tjednika, najveći prihod od maloprodajne djelatnosti kroz pretplatu bilježe nakladnici Nacional News Corporation („Tjednik Nacional“), Lasica d.o.o. (tjednik „Posavska Hrvatska) te Varaždinske vijesti d.d. i Singar d.o.o. („7dnevno“).

I nadalje je dominantna prodaja putem specijaliziranih trgovina tiska (52 posto u strukturi promatranih poduzetnika, pri čemu su uzeti u obzir Tisak plus d.o.o., Inovine d.d. i Fibis d.o.o., gdje prije svega Tisak plus d.o.o. ima najznačajniji učinak.

Po pitanju pravnih i/ili činjeničnih zapreka pristupa tržišnim kanalima prodaje (distribucije) tiskovina u RH, gotovo svi anketirani nakladnici u svojim očitovanjima u bitnome su odgovorili kako ne postoje pravne i/ili činjenične zapreke pristupa tržišnim kanalima prodaje tiskovina.

Dva anketirana nakladnika navela su nemogućnost prodaje tiskovina kroz dodatni kanal prodaje poduzetnika Hrvatske pošte d.d. što bi prema njihovoj ocjeni izvjesno imalo pozitivan učinak odnosno povećao bi prodaju tiskovina, na obostrano zadovoljstvo nakladnika i poduzetnika Hrvatske pošte d.d.

Jedan nakladnik navodi kako je otegotna okolnost u organizaciji i realizaciji distribucije tiskovina kompleksnost same operacije gdje je RH geografski vrlo zahtjevno područje za distribuciju, a posebice tiskovina koje imaju vrlo specifične distributivne zahtjeve, prvenstveno se to odnosi na vrijeme dostave, tj. ranojutarnje sate. Navodi kako postoji malo pravnih subjekata koje istu operaciju mogu provesti kvalitetno s jedne strane, i financijski isplativo s druge strane.

Najveći nakladnici općeinformativnih dnevnika, Hanza Media Grupa i Styria grupa sa svojim nakladnicima bilježe najveći broj elektroničkih publikacija u promatranoj 2023. godini, kao i prihod od oglašavanja u istima.

Najveći prihod od oglašavanja u elektroničkim publikacijama u 2023. godini bilježi nakladnici  općeinformativnih dnevnika 24sata d.o.o., zatim slijedi Hanza Media d.o.o. te Večernji list d.o.o.

Detaljniji prikaz ispitivanja i utvrđivanja stanja tržišta tiska u RH za 2021. godinu možete preuzeti na poveznici