Komunikacija
AZTN na svojoj mrežnoj stranici objavljuje odluke, mišljenja, godišnja izvješća o radu, programe rada, sektorska istraživanja tržišta, stručne članke, publikacije, kao i priopćenja za javnost i medije o pokrenutim postupcima i donesenim odlukama i praksi AZTN-a.
Pribavljanje potvrde proizvođača kao uvjet za sudjelovanje u postupcima javne nabave
Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja (dalje: Agencija) je pravna osoba s javnim ovlastima koja samostalno i neovisno obavlja poslove u okviru djelokruga i nadležnosti utvrđenih Zakonom o zaštiti tržišnog natjecanja («Narodne novine», broj 122/03).
Kako su sukladno članku 6. stavku 1. Zakona o javnoj nabavi prilikom provođenja postupaka javne nabave, naručitelji obvezni u odnosu na sve gospodarske subjekte poštovati načelo slobode kretanja robe, načelo slobode poslovnog nastana i načelo slobode pružanja usluga te načela koja iz toga proizlaze, kao što je načelo tržišnog natjecanja, načelo učinkovitosti, načelo jednakog tretmana, načelo zabrane diskriminacije, načelo uzajamnog priznavanja, načelo razmjernosti i načelo transparentnosti, ovim putem želimo upoznati Upravu za sustav javne nabave Ministarstva gospodarstva, rada i poduzetništva, Ured za središnju javnu nabavu Vlade Republike Hrvatske i Državnu komisiju za kontrolu postupaka javne nabave kao tijela nadležna za provedbu i nadzor primjene zakona i podzakonskih akata u području javne nabave, s problemom pribavljanja potvrde proizvođača da su ponuditelji na javnom natječaju ovlašteni prodavati proizvode iz njihovog asortimana, kao jednog od uvjeta za sudjelovanje u postupku javne nabave. Poduzetnici koji sudjeluju u javnim natječajima u više su se slučajeva obratili Agenciji zbog nekih uvjeta koje moraju ispuniti radi sudjelovanja na javnim natječajima, smatrajući da je riječ o uvjetima koji mogu narušiti tržišno natjecanje odnosno staviti pojedine poduzetnike koji sudjeluju u natječajima u nepovoljniji položaj u odnosu na konkurenciju.
Riječ je o javnim natječajima u kojima se kao uvjet natjecanja, između ostalog, zahtijeva da ponuditelji prilože potvrdu proizvođača proizvoda koji su predmet javnog natječaja kojima proizvođači potvrđuju da su ponuditelji ovlašteni prodavati robu iz njihovog proizvodnog asortimana. Poduzetnici koji sudjeluju u natječaju moraju takvu potvrdu pribaviti od proizvođača neovisno o obliku i karakteru njihovog poslovnog odnosa. Drugim riječima, poduzetnici koji sudjeluju na javnom natječaju moraju takve potvrde pribaviti iako karakter njihovog odnosa s proizvođačem/dobavljačem nema značaj ekskluzivne (isključive) ili selektivne distribucije.
Naime, prema odredbi članka 3. stavka 2. Uredbe o skupnom izuzeću sporazuma između poduzetnika koji ne djeluju na istoj razini proizvodnje, odnosno distribucije («Narodne novine» broj: 51/04, dalje: Uredba o vertikalnim sporazumima), ako su proizvođač/dobavljač i distributer sklopili sporazum o isključivoj distribuciji, proizvođač/dobavljač se obvezuje prodavati proizvode koji su predmet sporazuma samo konkretnom distributeru odabranom na određenom području ili posebno određenoj grupi kupaca koja je isključivo dodijeljena tom distributeru. Prema odredbi članka 3. stavka 3. Uredbe o vertikalnim sporazumima, sporazum o selektivnoj distribuciji je sporazum kojim se proizvođač/dobavljač obvezuje posredno ili neposredno prodati proizvode koji su predmet sporazuma isključivo distributerima koje je odabrao na temelju transparentnih, posebnih kriterija, a distributeri se obvezuju da proizvode koji su predmet sporazuma neće dalje prodavati neovlaštenim distributerima.
Slijedom iznijetoga, ako u Republici Hrvatskoj ne postoji ekskluzivni odnosno isključivi distributer proizvoda koji je predmet natječaja, ne postoje prepreke da bilo koji poduzetnik nabavlja proizvode tog proizvođača i s njima sudjeluje na javnim natječajima.
U tom je slučaju izdavanje potvrde kojom proizvođač potvrđuje da je poduzetnik koji kao ponuditelj sudjeluje u javnom natječaju ovlašten prodavati robu iz njegovog proizvodnog asortimana potpuno bespredmetno, jer ovisi isključivo o volji proizvođača koji takvu potvrdu nije obvezan izdati. Istovremeno, pribavljanje takve potvrde ponuditeljima može uzrokovati nepotrebne troškove.
Stoga Upravu za sustav javne nabave Ministarstva gospodarstva, rada i poduzetništva, Ured za središnju javnu nabavu Vlade Republike Hrvatske i Državnu komisiju za kontrolu postupaka javne nabave upućujemo kako je Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja mišljenja da u slučajevima u kojima između proizvođača/dobavljača i distributera/prodavatelja koji sudjeluje na javnom natječaju nisu sklopljeni ugovori o ekskluzivnoj (isključivoj) distribuciji ili ugovori o selektivnoj distribuciji na teritoriju Republike Hrvatske, nije uputno da naručitelj u natječajnoj dokumentaciji zahtijeva potvrdu proizvođača da je ponuditelj ovlašten prodavati robu iz njihovog proizvodnog asortimana, te ih radi neprilaganja takve potvrde isključivati iz natjecanja.