Komunikacija

AZTN na svojoj mrežnoj stranici objavljuje odluke, mišljenja, godišnja izvješća o radu, programe rada, sektorska istraživanja tržišta, stručne članke, publikacije, kao i priopćenja za javnost i medije o pokrenutim postupcima i donesenim odlukama i praksi AZTN-a.

Natrag na listu

AZTN:Članstvo u UHPA-i ne može biti uvjet za sudjelovanje u postupcima javne nabave

Reagirajući na višekratne upite poduzetnika, Agencija za zaštitu tržišnog natjecanja (AZTN) provela je prethodno ispitivanja stanja na tržištu pružanja usluga putničkih agencija, u prvome redu organizacije školskih i drugih organiziranih putovanja putem postupaka javne nabave.

Vezano uz rezultate toga istraživanja, a u cilju promicanja zaštite tržišnog natjecanja i uklanjanja zapreka pristupu tržištu organizacije školskih i drugih organiziranih putovanja putem postupaka javne nabave, AZTN smatra potrebnim ukazati na određena postupanja naručitelja usluga (škola, ministarstava i drugih organizacija) koja nisu u skladu s propisima i temeljnim načelima zaštite tržišnog natjecanja.

Konkretno, u dokumentu jednog ministarstva nazvanom „Zahtjev za prikupljanje ponuda usluga prodaje putnih karata i paket aranžmana“, AZTN je uočio odredbu prema kojoj je „…ponuditelj obvezan u ponudi priložiti dokaz članstva u UHPA (Udruga hrvatskih putničkih agencija).“

Analizom je utvrđeno da je Udruga hrvatskih putničkih agencija (UHPA) strukovna udruga hrvatskih putničkih agencija. Međutim, osnivanje te udruge i članstvo u njoj nije uvjetovano Zakonom o pružanju usluga u turizmu niti bilo kojim drugim propisom koji uređuje tu djelatnost. Dakle, riječ je o privatnoj udruzi u kojoj je članstvo potpuno dobrovoljno i ne predstavlja uvjet za obavljanje djelatnosti putničkih agencija.

Slijedom toga, AZTN skreće pozornost naručiteljima usluga organizacije školskih i drugih organiziranih putovanja kroz postupke javne nabave da članstvo ponuditelja u UHPA-i ne može biti  uvjet za podnošenje ponude i sudjelovanje u postupcima javne nabave.

Naime, na taj se način poduzetnici koji nisu članovi UHPA-e (ili su članovi drugih sličnih strukovnih udruga) stavljaju u nepovoljniji položaj na tržištu u odnosu na članove UHPA-e te im se onemogućava pristup tržištu i sudjelovanje u ravnopravnom tržišnom natjecanju.

Kako se iz tržišnog natjecanja ne bi isključivalo određenog ponuditelja ili grupu ponuditelja, uvjeti natječaja sa stajališta propisa o zaštiti tržišnog natjecanja trebaju biti takvi da  se u najvećoj mogućoj mjeri osigura najbolji omjer kvalitete i cijene te da, istovremeno, svaki potencijalni natjecatelj ima mogućnost podnijeti ponudu pod jednakim uvjetima.

Stoga je poželjno da naručitelj uvjete natječaja odredi tako da su primjereni predmetu ugovora, kako se njima ne bi stvorile neopravdane zapreke za tržišno natjecanje. Tako, primjerice, nije poželjno da naručitelj podnošenje ponude uvjetuje članstvom ponuditelja u određenom udruženju poduzetnika ili posjedovanjem ovlaštenja/certifikata koje takvo udruženje izdaje samo svojim članovima, kao ni utvrđivanjem drugih uvjeta koji poduzetnicima koji nisu članovi udruge stvaraju neopravdano visoke troškove.

Istodobno, istražujući stanje na istom mjerodavnom tržištu, AZTN je analizirao i dopis koji je UHPA uputila svim osnovnim i srednjim školama. Riječ je o dopisu kojim im UHPA preporučuje rad s agencijama koje su „specijalisti za školska putovanja“.

U tom se dopisu navodi da UHPA, još od 2012. godine među svojim članovima provodi specijalizaciju za školska putovanja. Specijalizacija se provodi temeljem posebno definiranih kriterija čije se ispunjavanje provjerava svake druge godine. Slijedom toga, UHPA izdaje certifikat agencijama koje su u svoje poslovanje uvele sustav upravljanja kvalitetom te su preuzele obvezu da će pružati visoku razinu usluga i konstantno unaprjeđivati i usavršavati svoje poslovanje.

AZTN smatra kako taj dopis nije sporan s aspekta propisa o zaštiti tržišnog natjecanja jer predstavlja uobičajeno postupanje strukovnih udruga čija je svrha, između ostaloga, da promoviraju i zastupaju interese svojih članica. Tako je UHPA dopisom upućenim osnovnim i srednjim školama u konkretnom slučaju samo promovirala svoje članice specijalizirane za školska putovanja. Uz dopis je školama dostavila i brošuru kojom predstavlja svoje članice, što ne predstavlja ponašanje koje bi bilo u suprotnosti s propisima o zaštiti tržišnog natjecanja.